Monday, December 21, 2020

10 grunner for at du trenger en digital markedsføringsstrategi i 2021✅

 

Viktigheten av å lage og bruke en digital markedsføringsplan for å støtte digital transformasjon og bedriftsvekst

Hva er digital markedsføring?
pexels.com

Hvor begynner du hvis du vil lage en digital markedsføringsstrategi? Dette er fortsatt en vanlig utfordring siden mange bedrifter vet hvor viktige digitale og mobile kanaler er i dag for å skaffe nye og beholde gamle kunder. Likevel har de ikke en integrert plan for å vokse og engasjere publikummet sitt på en effektiv måte.

Hvis virksomheten din ikke har en strategisk markedsføringsplan, vil du kunne støte på de ti problemene jeg fremhever senere i denne artikkelen, og du vil tape mot konkurrenter som har mer kunnskap og fokus på det digitale..

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring refererer spesifikt til ‘Å oppnå markedsføringsmål ved å bruke digital teknologi og media.’

Digital teknologi og media inkluderer:

  • Bedriftens nettsteder
  • Mobilapper
  • Sosiale medier plattformer
  • Søkemotorer
  • Reklame
  • E-post og automatisering
  • Digitale partnerskap med andre digitale selskaper

For å virkelig lykkes, må man integrere digitale teknikker med tradisjonelle medier som trykk, TV og direktemelding som en del av en flerkanals markedsføringskommunikasjon.

Våre RACE-planlegging rammer deler opp kundens digitale opplevelse over rekkevidde, handling, konvertering og engasjement – hele kundereisen.

 Innenfor hver teknikk er det mange detaljerte taktikker som er viktige for å oppnå suksess, så de må evalueres og prioriteres, for eksempel fra dynamisk innhold for e-post automatisering, personalisering av nettstedet til programmatisk, retargeting og innhold for organisk søk.

Utfordringene med digital markedsføring

Etter min erfaring er en vanlig utfordring for mange hvor de skal begynne å lage den digitale markedsføringsplanen. Jeg tror det er frykt for at det kreves en massiv rapport, men vi mener at lean planlegging fungerer best.

Planen din trenger ikke å være en stor rapport, en strategi kan best oppsummeres på to eller tre A4 sider i en tabell som knytter digitale markedsføringsstrategier til SMART-mål innenfor vårt RACE-planlegging rammeverk.

Digital markedsføring for nybegynnere

Men hva om du er et av selskapene som ikke har en digital strategi ennå? Jeg tror de to enkle alternativene for det å lage en plan kan foreslå en vei fremover:

Start med en egen digital markedsføringsplan som definerer transformasjon som er nødvendig for selskapet, og lage en sak for hvilke investeringer og endringer som trengs.

Etter godkjenning oppretter du deretter en integrert digital plan som er en del av den samlede markedsføringsplanen – digital blir dermed en del av virksomheten som vanlige drift.

Bruk denne digitale benchmarking-infografikken til å spore fremgangen din fra første til siste steg.

Så, hva er det du må handle på her? Det virker for meg som:

Å bruke digital markedsføring uten en strategisk tilnærming er fortsatt vanlig. Jeg er sikker på at mange av selskapene i denne kategorien bruker digitale medier effektivt, og de kan absolutt få gode resultater fra både søk, e-post eller markedsføring gjennom sosiale medier. Men jeg er like sikker på at mange mangler muligheter for bedre målretting eller optimalisering, eller lider av de andre utfordringene jeg har listet opp nedenfor. Kanskje problemene nedenfor er verst for større organisasjoner som aller mest trenger styring.

De fleste selskaper i vår undersøkelse tar en strategisk tilnærming til digital. Fra å ha snakket med selskaper har jeg lagt merke til at opprettelsen av digitale planer ofte skjer i to trinn. Først opprettes en egen digital markedsføringsplan. Dette er nyttig for å få enighet og buy-in ved å vise muligheter og problemer og kartlegge en vei gjennom å sette mål og spesifikke strategier for digital, inkludert hvordan du integrerte digital markedsføring i andre forretningsaktiviteter. For det andre blir digital integrert i markedsføringsstrategi, det er en kjerneaktivitet, “business-as-usual”, men dette garanterer ikke egen planlegging, bortsett fra taktikken.

Hvis du ikke har en strategi, eller kanskje du vil gjennomgå hvilke forretning problemer som er viktige å inkludere i en strategisk gjennomgang. Vi har funnet de 10 vanligste problemene som etter vår erfaring oppstår hvis du ikke har en strategi.

Har du en digital markedsføringsstrategi?

Siden 2012 har vi kjørt en uformell avstemning for å se hvor mye brukte digitale markedsføringsstrategier er. Resultatene har vist noen store forbedringer gjennom årene. For noen år siden fant vi rundt to tredjedeler til tre fjerdedeler ikke hadde en digital markedsføringsplan. Nå har tallet redusert til 45% i den siste undersøkelsen, selv om det fortsatt er ganske høyt, og betyr at nesten halvparten fortsatt bruker digitalt uten en strategi på plass.

Dette er hva vi fant i undersøkelsen vår om nivået i bransjen:

Så denne forskningen antyder en forbedret tilnærming til planlegging i dette utvalget av markedsførere, med færre enn halvparten uten en digital strategi. Gratulerer hvis du er et av disse selskapene! Hvis ikke, les videre.

10 grunner til at du kanskje trenger en digital markedsføringsstrategi?

 

  1. Du har ingen retning

Jeg opplever at selskaper uten digital strategi (og mange som har) ikke har et klart strategisk mål for hva de ønsker å oppnå online når det gjelder å skaffe nye kunder eller bygge dypere relasjoner med eksisterende kunder. Og hvis du ikke har mål med SMART digital markedsføringsmål, legger du sannsynligvis ikke nok ressurser i det til å nå målene, og du vurderer ikke gjennom analyser om du oppnår disse målene.

 

  1. Du kjenner ikke til ditt online publikum eller markedsandel

Kundenes etterspørsel etter elektroniske tjenester kan undervurderes hvis du ikke har undersøkt dette. Kanskje, enda viktigere, vil du ikke forstå ditt online marked: dynamikken vil være forskjellig fra tradisjonelle kanaler med forskjellige typer kundeprofil og oppførsel, konkurrenter, forslag og muligheter for markedsføringskommunikasjon. Det er gode verktøy tilgjengelig fra de største og viktigste digitale plattformene der vi har muligheten til å finne ut nivået på kundebehov. Vi anbefaler å gjøre konkurrentanalyse og bruke  Google’s Keyword planner for å se hvordan du tar i bruk intensjonen til søkerne for å tiltrekke dem til nettstedet ditt, eller se hvor mange som er interessert i produkter, tjenester eller sektorer du kan nå gjennom Facebook IQ.

  1. Eksisterende og nye konkurrenter vil få markedsandeler

Hvis du ikke bruker nok ressurser på digital, eller bruker en ad-hoc-tilnærming uten noen klart definerte strategier, vil konkurrentene dine ta over din del!

  1. Du har ikke et sterkt tilbud på nettet

En tydelig definert digital verdi proposisjon skreddersydd til dine forskjellige kunder, vil hjelpe deg med å skille ut din online tjeneste, og oppmuntre eksisterende og nye kunder til å engasjere seg og holde seg lojale til virksomheten din. Å utvikle en konkurransedyktig strategi for innholdsmarkedsføring er nøkkelen til dette for mange organisasjoner, siden innholdet er det som engasjerer publikum gjennom forskjellige kanaler som søk, sosiale medier, e-postmarkedsføring og på bloggen din.

 

  1. Du kjenner ikke dine nettkunder godt nok

Det sies ofte at digital er det “mest målbare mediet noensinne”. Men Google Analytics og lignende vil bare fortelle deg antall besøk, ikke følelsen til besøkende, hva de synes. Du må bruke andre former for tilbakemelding på nettsteder for å identifisere svake punkter og deretter adressere dem.

6.Du er ikke integrert (“disintegrated”)

Det er altfor vanlig at digitale markedsføringsaktiviteter fullføres i siloer, enten det er en spesialisert digital markedsfører, sitter i IT eller et eget digitalt byrå. Det er lettere på den måten å pakke inn ‘digital’ i en praktisk del. Men selvfølgelig er det mindre effektivt. Alle er enige om at digitale medier fungerer best når de er integrert med tradisjonelle medier og svar kanaler. Vi anbefaler alltid å utvikle en integrert digital markedsføringsstrategi, og når den digitale endringen er fullført, vil digital være en del av markedsføringsplanen din og en del av virksomhetens daglige drift.

  1. Digital har ikke nok folk / budsjett gitt sin betydning

Utilstrekkelige ressurser vil bli viet til både planlegging og gjennomføring av e-markedsføring, og det vil sannsynligvis være mangel på spesifikke spesialiserte e-markedsføringsevner som vil gjøre det vanskelig å svare effektivt på konkurranse trusler.

  1. Du kaster bort penger og tid gjennom duplisering

Selv om du har tilstrekkelig med ressurser, kan det være bortkastet. Dette er spesielt tilfelle i større selskaper hvor du ser forskjellige deler av markedsføringsorganisasjonen som kjøper forskjellige verktøy eller bruker forskjellige byråer for å utføre lignende online markedsføringsoppgaver.

  1. Du er ikke smidig nok til å ta igjen eller holde et steg foran konkurransen

 

Hvis du ser på de beste online merkene som Amazon, Dell, Google, Tesco, Zappos, er de alle dynamiske – de prøver nye tilnærminger for å få eller beholde sitt online publikum.

  1. Du optimaliserer ikke

Hvert selskap med et nettsted vil ha analyse, men mange ledere sørger ikke for at teamene deres lager eller har tid til å gjennomgå og handle på dem. Når en strategi gjør det mulig for deg å få det grunnleggende riktig, kan du gå videre til kontinuerlig forbedring av de viktigste aspektene som markedsføring innenfor søk, brukeropplevelse på nettstedet, e-post og markedsføring av sosiale medier.

Så den gode nyheten er at det er sterke grunner til å lage en digital strategi og transformere markedsføringen din, som du kan bruke til å overtale både kolleger og kunder.

 



from WordPress https://ift.tt/3mIMgYO
via IFTTT
Share:

0 comments:

Post a Comment