Monday, February 8, 2021

Hva er Teknisk SEO? En Sjekkliste For Høyere Rangeringer ☝

Du har definert en nøkkelordstrategi, investert i innholdsmarkedsføring og bygget en sterk backlink profile. Du har til og med mestret undersøkelser om nøkkelord og nisjemarkedsføring. Så hvorfor er nettsiden din ikke rangert så bra som den burde? 

Tekniske SEO problemer kan påvirke søkemarkedsføring målene dine negativt. Det er ofte det siste søkemarkedsførere takler, fordi det antas å  være utenfor teamets ansvarsområde. Men hvis du ikke takler tekniske SEO problemer, kan det føre til en lavere rangering, negativ engasjement metrics og Crawl feil. Det kan til og med føre til at nettsiden din forsvinner helt fra søkeresultatsidene. 

Hvis du vil forstå det grunnleggende om teknisk SEO og hvordan du lager en handlingsplan som ikke vil kaste bort utvikler ressurser og som vil bidra til å forbedre rangering av nettsiden din, bør du lese videre. 

Hva Er Teknisk SEO?

Søkemotor bruker mange rangeringsfaktorer – sidehastighet, sikkerhet,  mobilvennlig design – for å bestemme hva de skal vises i søkeresultatene. Teknisk SEO er den generelle betegnelsen for aktiviteter som hjelper søkemotorer crawlers med å gjøre sine jobb, slik at de kan indeksere nettsiden din riktig.

Å hjelpe søkemotorer med å gjøre jobben sin innebærer å vite hvordan indeksering fungerer. Søkemotorer justerer rangering algoritmene sine hele tiden – det antas at Google endrer søkemotor algoritmen mellom 500 og 600 ganger i året. Teknisk SEO må også fortsette å endre seg for å holde tritt med søkemotorer.  

Detaljene kan endres, men det endelige målet er det samme: å forbedre SERP-rangeringen gjennom optimaliseringer av nettsiden og serveren. Når disse aktivitetene utføres i forbindelse med optimalisering på siden av ikke-teknisk SEO, øker du sjansene for at nettsiden din blir gjennomsøkt, indeksert og rangert.

Bli oppdatert med guiden var Hva Er SEO?

Hvordan Er Teknisk SEO Forskjellig Fra Andre Typer SEO?

Tenk på teknisk SEO som alt du gjør for å forbedre rangeringen og som ikke inkluderer innhold og lenker. Dette er hovedforskjellen fra on-page og off-page SEO.

  • Teknisk SEO​: Nettside- og serveroptimaliseringer innebygd i koden eller arkitekturen til en nettside, fra metatags til nettsidens sikkerhet.
  • On-page SEO​: ​On-page SEO​ refererer til alt i frontend av nettsiden din som forbedrer søkeresultatene, inkludert formatering av innhold, bildeoptimalisering og interne koblingsmetoder.
  • Off-page SEO​: Sikre lenker av høy kvalitet gjennom media pitching, gjesteblogging på nettsider med høy autoritet og andre ting som bygger eksterne lenker tilbake til nettsiden din.

Off-page SEO innebærer en viss avhengighet av tredjeparter – å få nettsider til å godta å bruke innholdet ditt eller lenke tilbake til deg. On-page og teknisk SEO er helt innen din kontroll. Dette gir en flott mulighet til å fokusere på å få begge rett, og det er en sikker måte å øke nettsidens sjanser for å vises på resultatsidene.

7-Trinns Teknisk SEO Sjekkliste 

Forbedring av nettsidens teknisk SEO trenger ikke være skremmende. Her er en trinnvis veiledning om hvordan du identifiserer og retter vanlige feil, pluss hvordan du optimaliserer teknisk SEO-faktorer for å vinne på søk.

Trinn 1: Finn feil

En rask måte å komme i gang på er å finne og fikse eksisterende feil.Tekniske feil kan bety at Crawlers ikke indekserer sidene dine ordentlig, eller i verste fall ikke indekserer dem i det hele tatt. Å fikse disse feilene er et nødvendig første trinn i ethvert teknisk SEO-prosjekt.

Å gjøre en Teknisk SEO Revisjon er en god start. Alexa’s Site Audit-verktøy identifiserer relaterte feil, genererer nedlastbare rapporter og gir råd om vanlige måter å løse problemer på.

Feil på nettsiden din er merket med røde prikker, som på venstre side av Site Audit-verktøyet og i bildet over. Når du har klikket på feilen, får du råd om hvordan du løser problemet og en liste over alle påvirket URLs.

Hvordan Forbedre Nettsidens Feil

Last ned informasjonen til en CSV-fil. Takle hver av feilene metodisk og gjør revisjonen igjen for å sikre at løsningene dine fungerte. Alexa vil automatisk revidere nettsiden annenhver uke for å hjelpe deg med å minimere tekniske SEO-feil.

Trinn 2: Revider Nettsidens Arkitektur

Nettsidens arkitektur viser til hvordan informasjon er strukturert på en nettside; for eksempel hvordan sider er organisert i kategorier eller stiene som brukes til å navigere mellom seksjoner på nettsiden. Nettsidens arkitektur påvirker hvordan både menneskelige brukere og søkemotor-crawlere opplever nettsiden.

Nettsidens logisk arkitektur er best for crawlere fordi den lar dem enkelt utforske og indeksere nettsiden din. Hvis du for eksempel har en netthandel, kan du vurdere å dele produkt sidene dine i kategorier som flyter inn i en serie underkategorier. Dette gjør det mulig for nettsidens manager å opprettholde en logisk struktur og plassere nye sider i den etablerte strukturen når det er nødvendig.

Nettsider med dårlig arkitektur har sannsynligvis underdomener eller underkataloger som har blitt uhåndterlige, samt blindvei-sider. En god strukturert nettside bruker ikke Crawl budsjett unødvendig og vil rangere raskere på resultatsidene.

Hvordan Forbedre Nettsidens Arkitektur 

Forsikre deg om at nettsiden din har et ​XML sitemap​. Dette er en liste over de viktigste sidene, formatert for å sikre at søkemotorer forstår, finner og gjennomsøker dem.

Deretter organiserer du nettsidens URLs i en logisk flyt, fra domen til kategori til underkategori. I fremtiden vil nye URLs passe rett inn i arkitekturen. 

Til slutt, optimaliser URL-strukturer for søk. Inkluder hovednøkkelord som er nært knyttet til hoveddomenet og hold URL-lengden under 60 tegn eller 512 piksler.


Trinn 3: Kvitt deg med duplisert innhold

Duplisert innhold er innhold som vises på flere sider på samme domene eller på tvers av domener. Det er ikke skadelig og får ikke straff fra Google, men det bør fortsatt rettes opp i. Det er fordi hvis søkeroboter ikke vet hvilken versjon av en websiden som er den opprinnelige eller kanoniske siden, vil de ikke vite hvilket resultat de skal vises i SERPer.

Når dette skjer, kan nettsiden din rangere lavere enn det fortjener, eller bli filtrert ut av resultatsidene helt.

Hvordan forbedre duplisert innhold

Alexa’s Site Audit-verktøy identifiserer duplisert innhold på stedet. Noen type feil har en rask løsning: For eksempel må dupliserte meta titler og beskrivelser bare kreve at du skriver om metaen slik at den er original og samsvarer med søkeordets intensjon. Hele sider med duplisert innhold kan kreve en 301-viderekobling eller en rel-kanonisk topptekst.

Trinn 4: Forbedre hastigheten til nettsiden din

40% av folk vil forlate en nettside hvis det tar lengre tid enn tre sekunder å laste den inn. De  brukerne som går ut av nettsiden sender alle inkrementelle negative signaler til søkemotorer om nettsidens kvalitet, noe som gjør det vanskeligere for den å bli rangert på resultatsidene.

Men treg opplasting lover ikke bra bare på grunn av de forsvinnende brukerene. Sidehastighet er også et direkte rangeringssignal, som Google bekreftet tilbake i 2010. Å fikse en nettside som bruker lang tid på å lastes inn bør være en prioritet i tekniske SEO-prosjekter

Hvordan du kan forbedre innlasting tiden til siden din

Sjekk din nettsidens lastehastighet ved å kjøre den gjennom PageSpeed ​​Insights. Dette Google-verktøyet beregner hvor raskt nettsiden din lastes inn på både mobil og stasjonær.

En score under 90 betyr at nettsidens hastighet kan forbedres. Gjør nettsiden din raskere ved å:

  • Rydde opp i nettsidenskoden: Minimer og kombiner JavaScript, HTML og CSS-filer, og eliminér unødvendig kode som linjeskift.
  • Komprimere bilder og videoer: Verktøy som TinyPNG og HandBrake komprimerer store filer raskt. Vurder å ta det et skritt lenger og få bildene dine i høyt komprimerte formater..
  • Redusere skript, plugins og viderekoblingskjeder: Yahoo sier at 80% av sidens lastetid blir brukt på å laste ned ting som stilark og skript. Hold disse kode elementene til et minimum.

Desto tynnere koden og filene på nettsiden din er, desto raskere lastes den inn. Å holde sidevekt og sideforespørsler til et minimum er best praksis for nettside managere.

Trinn 5: Øk sikkerheten på nettsiden

Servere brukte å kjøre på HTTP (Hypertext Transfer Protocol). Systemet var en rask måte å sende data på, men det var ikke sikkert. Det er bedre å bruke HTTPS, et system med en ekstra protokoll på toppen. Denne tilleggsprotokollen – Secure Sockets Layer (SSL) – krypterer data og transporterer dem trygt over nettet.

Google introduserte HTTPS som en rangerings faktor tilbake i 2014, og selv om det bare er et lett signal, er det god praksis å sikre brukernes data. 84% av brukerne forlater en nettside hvis de merker at den er usikker, ifølge GlobalSign.

Hvordan forbedre sikkerheten på nettsiden din

Hvis du fortsatt kjører på usikker HTTP, burde du få utviklerne til å bytte til HTTPS (sikker) så snart som mulig. Du må kjøpe et SSL-sertifikat og konfigurere 301 viderekoblinger fra HTTP-sidene til de nye sikre sidene. Alle som følger lenker til den gamle nettsiden din, blir automatisk omdirigert til den sikre versjonen.

Trinn 6: Innfør enhetsvennlige design

Mobil står for omtrent halvparten av nettrafikken over hele verden, ifølge Statista. Og det vil bare vokse de neste årene: Ericsson spår at innen 2022 vil trafikken generert av smarttelefoner øke til ti ganger så høy hastighet i 2016.

Til tross for dette er 44% av nettsidene til selskapene for Fortune 500 ikke mobilvennlige. Ganske overraskende med tanke på en responsiv nettside er et viktig rangering signal.

Hvordan forbedre enhetsvennelig design 

Test nettsiden din på Googles mobilvennlige kontroll verktøy for å oppdage sider som ikke lastes helt inn på mobilen. Vurder også å introdusere Accelerated Mobile Pages (AMP), et Google-prosjekt som fremskynder sider for mobilsurfing. Du kan komme i gang med AMP ved å opprette grunnleggende AMP HTML-sider eller ved å installere en AMP-aktivert plugin på CMS.

Trinn 7: Bruk strukturert data markup

Strukturerte data er informasjon om nettsiden din eller spesifikke sider på nettsiden din som er pent organisert i en database. Denne organiseringen gjør det lettere for søkemotorer å analysere dataene raskt. Bruk av strukturerte data forbedrer sjansene for rangering i SERP-funksjoner, for eksempel rich snippets, noe som kan føre til økte klikk frekvenser fra resultatsider til nettsiden din.

Hvordan forbedre strukturerte data

Schema markup er den enkleste måten å strukturere nettsidens data på. Schema markup er kode som sitter på nettsiden din og hjelper søkemotorer med å gi bedre resultater ved å la crawlers få vite hva nøkkelord betyr. For eksempel forteller schema markup crawlere at “5/17/2019” er en dato og ikke en tilfeldig tallrekke. Følg disse trinnene for å komme i gang med å legge til strukturerte data på nettsiden din:

1.Gå til Googles Helper for strukturerte data markups. Velg deretter typen data du vil identifisere. Det kan for eksempel være lurt å legge til artikkel markering i blogginnleggene dine, eller oppskrift markering hvis du har en nettside for matlaging.

  1. Legg til URL-en du vil markere. Legg til elementene eller kodene du vil ha med i markeringen.
  2. Legg til den genererte kildekoden i CMS.

Til slutt, test markeringen din med det testede verktøyet for strukturerte data for å sikre at det er riktig.

Støtt teknisk SEO med pågående optimaliseringer

Teknisk SEO slutter ikke når du har løst de vanlige feilene. Å måle og spore effekten av disse løsningene over tid hjelper deg å lære hvilke tekniske SEO-faktorer som mest skader (eller hjelper) rangeringene dine. Prioriter fremtidige aktiviteter basert på det, så får du positiv innvirkning på den organiske trafikken.



from WordPress https://ift.tt/2MDkxwT
via IFTTT
Share:

0 comments:

Post a Comment